Egy elvett dobogós helyezés története – Kiss Pál Tamás norvégiai kalandja

Cikkünk címére Kiss Pál Tamástól kaptunk magyarázatot. A SPEEDBOX Racing versenyzőjét a norvég Eb futam után Svédországban értük utol. No nem mérgében ment addig Tomi, hanem már a következő versenyt készíti elő, és a versenyautót, valamint a felszerelést parkolták le Höljesben.

Már a döntő utolsó körében tudtam, hogy büntetést fogok kapni. Ezzel nem is lett volna gond, lassan elfogadjuk, hogy az északi futamokon a hazai versenyzőknek kedveznek a bírók. Arra számítottam, hogy helyet cserélünk Marklunddal, és neki adják a második helyet, én pedig harmadik leszek.” – mondta Kiss Pál Tamás, hiszen az első kérdés természetesen arra vonatkozott, hogy jogos volt e  büntetés. A magyar versenyző a döntőben a jokerről tért vissza, amikor ütközött a normál íven elé csapódó Anton Marklund Volkwagenjével. A futam után KPT 5 másodperces időbüntetést kapott, így hiába ért célba másodikként, végül ötödik lett a döntőben. Az eset itt látható, 1:31:10-nél:

A legfontosabb momentum nem látható a felvételen, mesélte az esetről Tomi: “Amikor a joker végére értem, az utolsó pillanatban láttam meg, hogy Marklund mekkora tempóval és milyen szélesen érkezik. Abban a pillanatban a fékre léptem, sőt még a kézifékre is ráhúztam, hogy meglassítsam az autót, de előbb a lökhárítójának ütköztem, majd összeért a jobb első kerekem a bal hátsójával, a levegőbe repült az autó és a pályán kívül tudtam csak újra irányítani. Visszatértem Marklund elé, és bejöttem másodiknak, de csak arra számítottam, hogy a pályán kívüli előnyszerzés miatt büntetnek, az ütközés miatt nem. Tavaly Rigában épp Hvaal-lal jártam ugyanígy, akkor Hvaal ütközött nekem, és a bírák épp arra hivatkoztak, hogy már fékezett az ütközéskor, ezért nem büntetik. A belső felvételen egyértelműen látszik, hogy én ugyanígy fékeztem, mégis büntettek….

A döntő után nem ért véget a történet mert Marklund nem tudta elviselni, hogy Kiss Pál Tamás gyorsabb volt nála, így már a levezető szakaszon leszorította, majd a boxban minősíthetetlen hangnemben kérdőre vonta a magyar versenyzőt, és lökdösődni is kezdett. Az autó  hátsó kamerája felvette a jelenetet, és ez alapján a bírák figyelmeztették Marklundot. Kíváncsiak lettünk volna, hogyan ítélnek fordított helyzetben…

Kiss Pál Tomi a történtek ellenére nincs rossz hangulatban, hiszen az egyértelművé vált a hétvégén, hogy a Peugeot még sosem volt ennyire gyors. Az egykörös tempó alapján KPT a leggyorsabb az Eb mezőnyben, és a versenyeken is ott van a legjobb háromban, ezt pedig nehezen viselik az ellenfelek.

Megzavarja őket, hogy a második szezonunkban ilyen szinten tudunk teljesíteni abban a szakágban, ahol eddig ők voltak az egyeduralkodók. A kvalifikáción, az elődöntőben és a döntőben is folyamatosan feszültek és nagyon idegesek voltak emiatt, és ez állandó hibákhoz vezetett, amit ki tudtam használni. Rustad, Marklund, Hvaal, Hedström és Bryntesson is nehezen dolgozta fel, hogy ennyire gyorsak vagyunk. Persze bőven van még fejlődési lehetőség, a saras pályán még szenvedtünk, a rajtok is lehetnének jobbak, de ezen a hétvégén újra sok tapasztalatot gyűjtöttünk. Az egyik gátló szettünk már az Öhlinsnél van, és a svéd futamra már átalakítva kapjuk vissza. Annak nagyon örülök, hogy nemcsak szárazon voltunk gyorsak, hanem amikor esett az eső a Q1-ben, akkor miénk volt a legjobb idő, pedig régebben esőben nem találtuk a beállításokat.” – emelte ki Kiss Pál Tomi.

A lényeg Tomi utolsó mondataiban van. Egyre jobb a teljesítmény, fejlődnek a beállításokkal, és a jó eredmények is érkeznek. A SPEEDBOX teljesítményére már odafigyel a Peugeot Sport is, az Orecánál is kitüntetett figyelemmel kezelik a csapatot, és ha a VB-s időket nézzük, akkor KPT sokszor a világbajnoki TOP 10 környékén tud teljesíteni. A részrehajló bíráskodásra pedig sajnos nincs orvosság, az idő fogja ezt megoldani. Sok szakágban láttuk már ugyanezt, gondoljunk csak Kiss Norbi bicskanyitogató büntetéseire a Kamion Eb-n a kezdeti időszakban. Leszegett fejjel kell előrehaladni, hozni a dobogós helyeket, és idővel megszokják, hogy a magyaroknak is helye van az élmezőnyben. 

Érdemes azt is megnézni, hogyan büntették Csucsut. Sosem hallottam  még olyanról, hogy valakinek csak négy kört engedélyezzenek a szabadedzéseken. Felesleges ilyen szigorúnak lenni a gépátvételen, és ha mégis büntetni akarnak, akkor ilyenkor pénzbüntetést szoktak kiszabni.” – kommentálta Kiss Pál Tomi, a Csucsura korábban kiszabott érthetetlen büntetést. 

foto: KPT Media / Johnny Loix