Az új Forma-1 szabályok számokban

Hétvégén Ausztráliában indul a Forma-1 2017-es szezonja, a drasztikus szabálymódosítások után fantasztikus autókat láthatunk a melbourne-i pályán. Összefoglaljuk a lényeget, mitől lettek ennyire dögösek a versenyautók.

4 motor használható a 20 futamon, tehát tartósabb motorokat kellett építeni. Cserébe eltörölték a token rendszert, tehát szabad a fejlesztés.

20 centiméterrel szélesebbek az új autók, a korábbi 1800 helyett 2000 milliméter a maximum.

25 százalékkal lettek szélesebbek a gumiabroncsok elöl és hátul, ezzel jóval nagyobb lesz a tapadás. A kanyarokban sokkal gyorsabbak az autók, ez Barcelonában a teszteken beigazolódott.

60 milliméterrel szélesebbek az új első gumik, 245 helyett már 305 milliméter a P Zerók szélessége. A választék a tavaly megismert, kemény, közepes, lágy, szuperlágy és ultralágy, de változtak a keverékek tulajdonságai.

80 milliméter a hátsó gumik gyarapodása, 325 helyett 405 milliméteresek a hátsó abroncsok, ez duplája mint egy átlagos utcai autó abroncsainak szélessége.

105 kilogramm üzemanyagot lehet 2017-ben tankolni, ez 5-tel több mint tavaly. Fontos szabályváltozás még, hogy évente ötféle keveréket használhat egy csapat, ebből egy futamra kettőt vihet, így már nem, vagy csak korlátozottan lehet az egyes pályák adottságaihoz igazítani az üzemanyagot.

150 milliméterrel szélesebbek az első szárnyak, most 1800 millimétert enged a szabály, épp annyit mint 2009 és 2013 között. 

175 – fontos szám a diffúzorral kapcsolatban. 2017-ben ez a maximális magassága az autó hátulján a diffúzor nyílásának, itt 50 milliméter a gyarapodás. Nagyon fontos még, hogy míg tavaly a hátsó tengely vonalától emelkedett a diffúzor, idén már a hátsó tengely előtt 175 milliméterrel kezdődhet az emelkedés, így drasztikusan nő a leszorítóerő. Ráadásul a diffúzor szélessége is nőtt 5 centiméterrel, a korábbi 100 helyett idén 105 centiméter. Nem véletlenül titkolták ennyire a csapatok Barcelonában a diffúzor megoldásaikat.

722 kilogramm az autók maximális tömege, plusz 6 kilogramm a gumik súlyának növekedése miatt. Sajnos itt folyamatos a növekedés, de a motorok is erősebbek, így nem lettek lomhábbak az új autók.

740 milliméter lehet az autók hátsó túlnyúlása a korábbi 500 helyett.

800 milliméter a hátsó szárny megengedett magassága, a tavalyi 950 után itt 15 centiméter a csökkenés. A szélesség viszont 20 centiméterrel nőtt, tehát itt is igaz az új irányelv, szélesebb és laposabb.

1600 milliméter a padlólemez  és az oldaldobozok maximális szélessége, itt is 20 centi a gyarapodás.

1.000.000 euróval olcsóbbak a motorok az ügyfélcsapatok számára, így könnyebb lett a kicsik helyzete.

foto: Ferrari, Mercedes, Red Bull