WRC gyorsmérleg két futam után

Két futamon vagyunk túl a rali-világbajnokság idei programjából. Bemutatkoztak a régi „B”csoportos időket visszaidéző új fejlesztésű WRC autók. Plusz 80 lóerő a motorokban, nagyobb szűkítők és szélesebb futómű, miközben minden magát képviseltető márka az alsó kategóriához tartozó gépkocsijába tömködte mindezt bele. Az alig valamivel 4 méternél hosszabb autókba  – a Toyota Yaris a maga 408 centijével a mezőny legkisebb autója -, 380 lóerőt engedélyeznek, és a minimum súly 1175 kg-ra csökkent.  

Egyelőre négy gyári csapat képviselteti magát a VB-n a legmagasabban jegyzett kategóriában. A Toyota és a Citroen most kettő, míg a Ford és a Hyundai 3-3 autóval nevezett. Menet közben a japánok és a franciák is még csatasorba állítnak egy-egy WRC-t. Már önmagában ez is pezsdített a kicsit laposodó sorozaton, de a promóter szeretne még legalább egy, de inkább két gyártót. Hisz az utóbbi évek egyeduralkodó alakulata a Volkswagen a saját magának okozott dízelbotrány miatt, azonnali hatállyal költségkímélés címén visszahívta csapatát.

A 18 év után visszatérő, és máris VB futamot nyerő Toyota, a szervezők reményei szerint másokat is sarkall majd arra, hogy autót építsenek 2018-ra. Bár arról nehéz még két futam után valós képet kapni, hogy mennyire lesz kiegyenlített a mezőny, de hogy két különböző pilóta, két konkurens autóval nyerte az első futamot, már hagyományokat szakított meg. Loeb távozása után, Ogier nem osztott nagyon lapot a többieknek.

Szóval, ha valaki ilyen sikeresen tér vissza, mint a japánok, akkor olyan gyártókat ösztönözhetne a szervező reményei szerint, akik jelentős szerepet betöltve 20-25 éve is a mezőnyben voltak, vagy most a kisebb kategóriában vannak. És így szóba jöhet például a Subaru, a Mitsubishi,  a FIAT konszern egy autója, vagy akár a Skoda egy WRC-vel ( bár itt van némi ellentmondás az anyacéggel).

A 2017-es szezonból eddig lebonyolított futamok után megállapíthatjuk, jó irányba mozdult el a rali-világbajnokság. Olyan is régen fordult elő, hogy töröljenek egy havas gyorsasági szakaszt, mert átlépik a 130 km/h óra átlagsebességet az új WRC autókkal. A közönség imádta az eddig látottakat. Volt egy aszfaltos, havas és egy teljesen behavazott futamunk, meglátjuk, mire jut a mezőny az első murvás versenyen márciusban, Mexikóban.